Een Goede Buur
Goede buren groeten elkaar, ze praten en houden rekening met elkaar. Hendriks wil een goede buur zijn en daarom gaan we graag de ‘omgevingsdialoog’ met je aan. Wij noemen deze participatie ‘Goede Buur’. Waarover we graag met je in gesprek gaan, zijn de plannen voor een nieuwe woonwijk in Andelst. Zoals je waarschijnlijk weet, bestaan die plannen al een tijdje. Eind 2025 kwamen ze weer in beweging.
Participeren als Een Goede Buur
Wat vindt de buurt?
In november 2025 tekenden de gemeente Overbetuwe en Hendriks een intentieovereenkomst voor de ontwikkeling en bouw van 55 woningen, waarvan 16 sociale huur in de Tuinen van Oranje (Tuindersbuurt in Andelst). Maar wat vindt de buurt eigenlijk van dit nieuwbouwplan? Deze vraag staat centraal tijdens het participatietraject voor de Tuinen van Oranje. We nodigen buurtbewoners en andere belanghebbenden uit vanaf de eerste ideeën met ons mee te denken, zorgen te delen en hun mening te geven over de plannen. We noemen deze bijeenkomsten 'TuinDagen'.
Wat staat er in de intentieovereenkomst?
In de intentieovereenkomst legden de gemeente Overbetuwe en Hendriks afspraken vast over de onderlinge verdeling van rollen en verantwoordelijkheden in de komende fases van het plan. Daarnaast maakten we afspraken over de mix van woningen en de prijsklasse. Naast de 16 sociale huurwoningen komen er 2 woningen in de middenhuur, 12 goedkope koopwoningen, 7 betaalbare koopwoningen en 18 dure koopwoningen. Hendriks en Woonstichting Valburg zijn met elkaar in gesprek over de afname van de 16 sociale huurwoningen.
Wat gaan we doen?
- Hendriks organiseert in overleg met de gemeente Overbetuwe de particpatie rond de Tuinen van Oranje
- We stellen de Nota van Uitgangspunten definitief vast
- We presenteren een gedragen stedenbouwkundigplan inclusief beeldkwaliteit
- Hendriks maakt definitieve afspraken met de gemeente
- We starten de ruimtelijke procedures op
Meedenken tijdens de TuinDagen
Op 10 april a.s. nodigen we je uit voor de eerste TuinDag. Alle inzichten die we daarbij opdoen, verwerken we in een verslag. Dit verslag publiceren we op deze website, zodat iedereen alles rustig kan teruglezen. Ook verwerken we de uitkomsten in het stedenbouwkundige plan, waarover we later - tijdens een tweede TuinDag weer met de omgeving in gesprek gaan.
Tuindag 1 - Meet & Greet (zaaien)
Vrijdag 10 april jl.
Locatie: Hoofdstraat 1 in Andelst
Verslag van Tuindag 1
Tuindag 2 - aan het werk (oogsten)
Datum volgt binnenkort
Verslag van Tuindag 2
Wie zijn onze buren?
Bij iedere ontwikkeling van Hendriks is het uitgangspunt dat ‘buren’ tijdig en duidelijk worden meegenomen in de plannen. Onder ‘buren’ verstaat Hendriks niet alleen direct omwonenden, maar ook lokale ondernemers, de wijkraad en toekomstige bewoners. Ook met de gemeenteraad en het college van de gemeente Overbetuwe heeft Hendriks veel contact over de plannen.
Over Hendriks
Hendriks, een familiebedrijf met een geschiedenis van meer dan 100 jaar, is een toonaangevende speler in de bouwsector. Onze visie is eenvoudig: een leefomgeving creëren die de behoeften van vandaag én morgen vervult. Met expertise in 6 disciplines - ontwikkeling, bouw, techniek, onderhoud, duurzaam beheer en duurzame energie - zijn we niet alleen bouwers, maar ook co-creators en innovatiepartners. Samen met opdrachtgevers en eindgebruikers vormen we de wereld van morgen. Hendriks maakt ’t voor generaties.
Nota van Uitgangspunten (NvU)
Voor de duidelijkheid: de kaders zijn weliswaar uitgezet, maar het ligt allemaal nog niet vast. De inbreng van alle belanghebbenden tijdens het participatietraject wordt gebruikt om de Nota van Uitgangspunten te verrijken en te verbeteren. De reacties zijn echter niet bindend. Niet alles is mogelijk en wordt overgenomen. Dan stellen we de Nota van Uitgangspunten vast. Daarna gebruiken we deze als basis voor de verdere ontwikkeling. Iedereen die later aan de wijk werkt zoals projectontwikkelaars, verkeerskundigen, landschapsarchitecten en bewoners houdt zich aan deze afspraken.
Kansen en aandachtspunten
Alle ideeën, opmerkingen en suggesties die met ons worden gedeeld, leveren waardevolle inzichten op. Ze helpen ons kansen en aandachtspunten in beeld te brengen en een plan te maken dat past in de buurt, de wijk en de directe omgeving. De definitieve keuzes maken het projectteam en de betrokken partijen, maar de wensen en behoeftes van onze ‘buren’ willen we zoveel mogelijk meewegen. Uiteindelijk doel is tot een ontwikkeling te komen die breed wordt begrepen en gedragen. En dat de Tuinen van Oranje straks ook een ontwikkeling van de mensen uit Andelst is.
Jouw mening telt!
De Tuinen van Oranje zijn nog volop in ontwikkeling. En we zijn benieuwd naar jouw mening. Wat zou jij terug willen zien in deze nieuwe buurt en wat maakt Andelst voor jouw de plek om te wonen? Wil jij meepraten of op de hoogte blijven, schrijf je dan in via onderstaande link.